Veien til AI - del 1 (OpenAI)

Det går raskt unna for kunstig intelligens (AI). Fra science fiction til hverdagsverktøy. Dette har fått meg til å spørre meg selv: hvor går egentlig dette?

Veien til AI - del 1 (OpenAI)

Artikkelserie: Veien til AI.

Det går raskt unna for kunstig intelligens (AI). Fra science fiction til hverdagsverktøy. Dette har fått meg til å spørre meg selv: hvor går egentlig dette?

En av de ledende aktørene kjenner vi alle: OpenAI. Skal jeg forstå hvor AI beveger seg, så starter jeg med hvilken retning de beveger seg i.

OpenAI og Sam Altman har tegnet opp fem steg som beskriver veien videre for AI:

Steg 1: Chatbots

AI som kan holde samtaler og forstå naturlig språk. Dette er ChatGPT og andre chatboter som kan svare på spørsmål, skrive tekster og forbedre produktivitet. Allikevel har de sine utfordringer:

  • Bedre på å snakke enn å handle.
  • Dårlig hukommelse (kontekstvinduet er fortsatt begrenset for komplekse oppgaver med mye informasjon og bevegelser frem og tilbake i denne informasjonen).
  • De hallusinerer og dikter opp ting (de gjetter jo tross alt bare neste ord).
  • Prøver du å korrigere på en hallusinasjon kan AI-modellen gjerne dykke dypere i fantasien sin.
  • Se på meg! Har uten tvil kommet meg over hvor utrolig ChatGPT var når jeg prøvde den for første gang.

Steg 2: Reasoners

Neste steg er AI som kan tenke, planlegge og løse problemer som et menneske med doktorgrad – uten tilgang til ekstra verktøy. Hva slags verktøy spør du? Det kommer jeg til.

Dette er modeller som kan tenke i flere steg, forstå komplekse spørsmål og resonnere. OpenAI har nylig lansert "o1", en ny AI-modell som tar et stort steg i denne retningen. o1 er spesielt utviklet for å bryte ned komplekse problemer i mindre steg, noe som gir mer nøyaktige svar og bedre resultater innen vitenskap, koding og matematikk. Dette markerer et betydelig fremskritt for AI-modeller som kan tenke mer som oss.

Steg 3: Agenter

Agenter er AI som kan gjøre ting for deg. Din personlige superagent som gjør oppgaver autonomt: svare på e-post, lage rapporter eller styre prosjekter mens du er på ferie. Vi er langt fra der i dag, men ideen om digitale arbeidere som kan gjøre enkle oppgaver for oss har fått mye oppmerksomhet.

Steg 4: Innovators

Her begynner AI å hjelpe oss med å skape. Nei, ikke som Midjourney og Dall-e som lager morsomme bilder. Det er generative AI på lik linje med Chatbots på nivå 1. De bare gjetter seg til neste pixel.

Innovators er AI som kan være med på å finne opp nye løsninger, lage prototyper og utvikle produkter. Tenk deg at du gir AI-en en oppgave: "Gjør research på hvilke betalingsløsninger kundegruppen vår vil ha. Bruk vår egen data og søk på internett etter oppdaterte eksterne kilder".

Du tenker kanskje "dette kan de jo gjøre i dag". Tenk da videre på analogien: Konklusjonen kommer tilbake med Klarna og Vipps som de mest populære betalingsmetodene, og du mangler Vipps. På nivå fire fortsetter du med denne oppfølgeren: "Lag en plan for implementering av Vipps og presenter for meg etter kl 14-møtet mitt. Ved godkjenning fra meg starter du med implementering i utviklingsmiljøet. Varsle meg når testen er klar og send meg direkte informasjon. Jeg vil teste før du lanserer. Når alt er lansert legger du inn et oppdrag hos 'dev-agent' for å legge Vipps-logo på relevante steder på nettsiden."

Allerede i dag ser vi AI som skriver kode, foreslår design og hjelper til med kreativt arbeid. I fremtiden kan dette bli enda mer praktisk – AI som bygger opp fysiske produkter og akselererer oppfinnelser på tvers av bransjer.

Steg 5: Organisasjoner

Det siste steget er AI som kan gjøre jobben til en hel organisasjon. AI-systemer som tar beslutninger, leder prosjekter og utfører oppgaver fra start til slutt. Dette steget utfordrer alt vi vet om arbeid.

La oss tenke videre på eksemplet med Vipps som betalingsmetode. Etter lansering pushes denne informasjonen videre til en rekke andre autonome agenter som vurderer om dette er informasjon de kan bruke for å optimalisere mot målet (tjene penger for organisasjonen vil jo være å foretrekke).

AI-agenter for design vurderer om logoen til Vipps vil passe inn med merkevarens andre elementer og retningslinjer. Front-end UI vurderer pixel-størrelse og posisjon. Andre vurderer om den oppfyller kriterier for svaksynte og andre sjekker mot retningslinjene. Copywriter-teamet skriver en personlig melding og baker det inn i grensesnittet og kommunikasjon for hver eneste kunde i selskapet. En jus-agent sjekker at de har overholdt bruksvilkårene fra Vipps. Epost-agent får en melding fra analyse-agenten om et segment på ca 1,6% av den aktive kundegruppen som har abnormalt høy sannsynlighet for å kjøpe om de blir kjent med at Vipps er tilgjengelig.

De som styrer i denne nye verden er de som kan skrive gode prompts.

Tenk med meg her: evolusjonen av intelligens er vunnet av menneskene til nå. Vår evne til å utvikle intelligens skilte oss fra de andre. Evnen vår til å simulere tanker og logisk tenkning i våre egne hoder. Å skape mentale konstruksjoner som vi delte med andre: lover, moralkoder, hierarki. Vår evne til å tenke har ført oss hit vi er i dag.

AI er neste steg i evolusjonen for intelligens.

Spør du meg er det egentlig ikke så farlig med å "lære kidsa å kode". Lær de heller å tenke.

Kenneth Dreyer

Gründer

Mange års erfaring med teknologi, markedsføring og forretningsutvikling.

  • 2014-2024 (Exit): Etablerte WAB med avdelinger i USA, Australia og Oslo, 150 MNOK omsetning.
  • 2011-2014 (Exit): Etablerte markedsføringsbyrået Inevo.

Jobber nå med å innføre kunstig intelligens for norsk næringsliv.