AI for folk flest: Slik bygger vi produkter du faktisk vil bruke
Skeptisk til AI? Det er ikke så rart. Mange AI-produkter er kompliserte og uforståelige. Slik bygger vi bedre AI-produkter.

AI er overalt, men la oss være ærlige – mange AI-produkter innfrir ikke forventningene. De store selskapene kappes om å bygge de smarteste modellene, men glemmer ofte det viktigste: brukeren. Resultatet blir produkter som er imponerende på papiret, men som ikke treffer i virkeligheten.
Mange AI-produkter overprioriterer teknologi og underprioriterer brukeropplevelse. De mangler tillit, intuitivt design og psykologisk forståelse. Brukerne blir skeptiske, og med god grunn. Advokatkontorer er redd for å bruke AI i frykt for at de skal dikte opp lover og tidligere saker. Finanshus er redd for å ta avgjørelser basert på innsikt som er bygget på fantasier. Lærere er skeptiske fordi AI bare gir et svar, fremfor å engasjere, utfordre og trigge nysgjerrighet. Hvem vil stole på en "black box" som spytter ut svar uten forklaring?
Men dette gir oss en mulighet til å velge en annen tilnærming: bygg AI-produkter som er både smarte og brukervennlige. Produkter som gir mening i hverdagen, og som folk faktisk har lyst til å bruke.
Hvordan gjør vi det? Ved å fokusere på tre ting:
- Tillit: Du vil være trygg på det AI-en gir deg. Det hjelper ikke om AI gir deg svar med all verdens selvtillit, så lenge den ikke kan fortelle deg hvordan den kom frem til svaret med gode kilder og forklaringer.
- Design: Design er ikke bare pynt. Det handler om å gjøre AI så enkelt og intuitivt at det føles magisk å bruke. Et godt design er lett å skjønne, responderer raskt og hjelper deg å sortere informasjonen du får. Det må pirre nysgjerrigheten og gjøre det lett å gå dypere inn i et tema.
- Generativ AI: Generativ AI er som en kreativ lekegrind! Vi kan lage alt fra kule bilder til kode som skriver seg selv. AI kan lage kode on-the-fly, noe som betyr at vi også kan bygge visuelle elementer og kode som respons på handlinger. Mulighetene er uendelige!
De beste AI-produktene gir ikke bare intelligente svar. De gir svar som gjør at brukeren føler seg trygg og informert.

Kenneth Dreyer
Gründer
Mange års erfaring med teknologi, markedsføring og forretningsutvikling.
- 2014-2024 (Exit): Etablerte WAB med avdelinger i USA, Australia og Oslo, 150 MNOK omsetning.
- 2011-2014 (Exit): Etablerte markedsføringsbyrået Inevo.
Jobber nå med å innføre kunstig intelligens for norsk næringsliv.